Numawan

15 December 2007

La coque – The hull

Filed under: Construction,Coque - Hull,Stratification - Layering — numawan @ 05:43
Tags: ,

La coque est construite en sandwich avec des peaux en fibre de verre et en kevlar autour d’une mousse PVC, le tout infusé sous vide à l’epoxy. La construction en sandwich allie solidité et légèreté. La solidité provient de l’écartement entre les deux peaux du sandwich. Pour une même solidité, une coque en sandwich nécessite moins de fibre qu’une coque monolithique. L’écartement entre les deux peaux est assuré par une mousse PVC très légère. De plus, l’infusion sous vide minimise la quantité de résine nécessaire pour coller toutes les strates ensemble. Au total, la construction en sandwich économise un poid considérable.

Le sandwich doit être plus solide vers l’avant, car c’est là que la coque subit les efforts les plus importants. En dehors de la mousse Corecell de 25 mm d’épaisseur au milieu, le sandwich se compose donc des strates suivantes:

  • Vers l’avant, les peaux extérieure et intérieure comptent chacune quatre strates: une première strate en fibre de verre, une mixte kevlar/fibre de verre, de nouveau une strate en fibre de verre, et enfin une de kevlar.
  • Vers l’arrière, les peaux extérieure et intérieure comptent chacune deux strates: une strate en fibre de verre, et une strate mixte kevlar/fibre de verre.

Lors du processus de stratification, les différentes strates de fibre et de mousse sont simplement poseées les unes sur les autres, sans vraiment les attacher les unes aux autres. C’est lors de la phase suivante, l’infusion sous vide, que les strates seront vraiment collées ensemble.

The hull is a sandwich construction with skins out of glass fiber and kevlar and a core of PVC foam, infused under vaccum with epoxy. The sandwich construction combines strength and lightness. The strength comes from the distance between the inner and outer skins. For the same strength, a sandwich hull requires less fibre than a plain hull. A very light foam achieves the required spread between the two skins. The infusion under vaccuum minimises the quantity of resin required to glue all the layers of the sandwich together. Overall, sandwich construction saves considerable weight.

The layering must be stronger towards the front of the boat, as this where the hull undergoes the highest stresses. Beside the core out of 25 mm Corecell foam, the sandwich consists of the following:

  • Towards the front of the boat, the outer and inner skins count four layers each: first glass fibre, then a mix of glass fibre and kevlar, then glass fibre again, and finally kevlar.
  • Towards the back, the outer and inner skins count two layers each: first a layer of glass fibre, then a mix of glass fibre and kevlar.

During the layering process, the various layers of fibre and foam are simply laid on top of each other, without really bonding them together. It is during the next phase, the infusion under vacuum, that all layers will be truly glued together.

1 Comment »

  1. Hello,I log on to your blog named “La coque – The hull | Numawan” regularly.Your humoristic style is awesome, keep doing what you’re doing! And you can look our website about love spell.

    Comment by love spell — 16 July 2018 @ 16:54 | Reply


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

Blog at WordPress.com.

%d bloggers like this: